tiistai 8. tammikuuta 2013

Cosplay Gallup

Tyypillinen "Frostiin on aikaa enää kuukausi, cossi mulkoilee minua nurkassa ja yritän ignoorata sen"-fiilis. Eli siis täytetään Facebook MTV3:n helmi-testeillä ja devi+blogi kaiken maailman memeillä :3

Chichiri

01. Mitä hahmoja olet cossannut? Missä?
2008
Chichiri - Fushigi Yuugi (Animecon lauantai)
San - Mononoke Hime (Tsukicon)

2009
Soi Fong - Bleach (viimeinen talvi-Tracon)
Nausicaa - Nausicaa (Tampere Kuplii lauantai)
Rossiu - Gurren Lagann (Desucon lauantai)
Hige - Wolf's Rain (Desucon sunnuntai, animecon perjantai)
Kazuki - Get Backers (Animecon lauantai)
Hige
Iruka - Naruto (Animecon sunnuntai)
Kantarou - Tactics (Manga päivä)
Lavi 2. uniformu - D. Gray-man (Tsukicon)
Harley - Chrome Shelled Regios (Kirjamessut)

2010
Okita Sougo - Gintama (Cosplay Gaala)
Remus Lupin - Harry Potter (pelkkä shootti)
Kapteeni Haddock - Tintti (Tampere Kuplii lauantai)
Moondoggie - Eureka Se7en (Bakacon lauantai, Tracon lauantai)
Odessa - Suikoden 1 (Bakacon sunnuntai, Tracon sunnuntai, ropecon lauantai)
Klaus - Suikoden 2 (Kikucon lauantai)
Gremio - Suikoden 1 (Desucon)
Lavi 1. uniformu - D.Gray-man (Cosplay viikon piknik)
Suomi - Hetalia (Manga päivä)
Suomi - Scandinavia and the world (Pääkapunkiseudun cosplay yhdistyksen pikkujoulut)

Moondoggie, Odessa ja Lavi

2011
Leonardo da Vinci
Asuka - Neon Genesis Evangelion (Pääkapunkiseudun cosplay yhdistyksen vappu-piknik)
Leonardo da Vinci - Assassin's Creed 2 (Desucon lauantai, Animecon lauantai)
Lavi 3. uniformu - D.gray-man (Desucon sunnuntai)
Unkari koulupuku - Hetalia (Animecon perjantai)
Nanami - Suikoden 2 (Animecon sunnuntai, Ropecon lauantai)
Lydia - Beetlejuice (Tracon lauantai)
Keisuke - Togainu no Chi (Tracon sunnuntai)
Nuriko - Fushigi Yuugi (photoshoot)

2012
Imari - Bible Black (Desucon Frostbite lauantai)
Ken - Weiss Kreuz (Desucon Frostbite sunnuntai)
Shima - Ao no Exorcist (Chibicon, Tampere Kuplii sunnuntai)
Sasuke
Cutter - Elfquest (Tampere Kuplii lauantai, ropecon lauantai)
Shadowcat - X-men (Avengers ensi-ilta)
Brittany - Glee (Desucon perjantai)
Shinpachi - Hakuouki hekketsu-roku (Desucon lauantai)
Belcoot - Suikoden 5 (Desucon sunnuntai)
Ranulf - (Animecon sunnuntai)
Joyleaf - Elfquest (Ropecon sunnuntai)
Sasuke - Brave 10 (Tracon lauantai)
Leona - King of Fighters (Tracon sunnuntai)
Shirayuki - Rosario + Vampire (photohoot)
Pace - Arcana Famiglia (Cosplay Gaala)
Eowyn - Taru Sormusten Herrasta (Hobitti ensi-ilta)

Kaiken kaikkiaan siis 44 cossia. Tänä vuonna menee varmasti 50 rikki. Voisin tässä kaikkien kuullen luvata, että kun 50. cossi menee rikki, aloitan vanhojen pukujeni uusio-shoottauksen. Jokaista uutta pukua kohden korjaan tai tarvittaessa teen uusiksi järjestyksessä vanhan pukuni ja otan siitä ennen ja jälkeen kuvat :D

02. Mikä on sinusta parhain pukusi? Miksi?
Sanoisin ehkä Imari tai Moondoggie. Molemmat ovat sen hetkisen käsityötaitojeni huippuja ja alkuperäiselle lähteelle suhteellisen uskollisia. Lisäksi sovin molempiin hahmoihin ja puvut olivat mukavat päällä. Imari on ensimmäinen puku, jonka ompelujälkeen olin niin tyytyväinen, että olen uskaltanut lainata sitä useammallakin ihmiselle. Oma suosikkini on Odessa, mutta siitä puuttuu vieläkin osia, joten se ei ole vielä päässyt parhaan puvun paikalle. Leonardo oli ehkä näyttävin puku jonka olen tehnyt, mutta sen olisi voinut silti tehdä reilusti paremmin.
Ja jengi vasemmalta oikealle:
:icongothmana: as Mika Ito :iconlyzel: as Kaori Saeki:iconugly-desu: as Taki Minase:iconyamiaeris: as Shinobu Kobayashi
:iconnezukuro: (minä) as Kurumi Imari ja kiitokset valokuvasta :iconrullarinkeli: 

Punkero mikä punkero
- minä siis Okitana.
Nauhat tosin oli hyvin
ommeltu ^^
03. Entä huonoin? Miksi?
Varmaan Kantarou tai Okita. Kantarou, koska en silloisella vartalotyypilläni sopinut hahmoon ollenkaan - samasta syystä Okita Sougo, mutta Okitan kanssa asukin näytti aivan hirveältä. Mikä älynväläys tehdä se tekonahkasta -_- Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun teen koko asun käsityölehden kaavoilla. Ohjeiden lukeminen hirveätä tuskaa ja lopputulos epäistuvampi kun yksikään cossi ennen tai jälkeen.

04. Mitkä ovat tulevat cossiasusi? Kuinka pitkälle olet niitä jo työstänyt ja missä meinaat cossata?
Desucon Frostbiteen on tulossa Assassin's Creed 3sen Alsoomse sekä Letter Been Gauche. Gauchen pöksyt on leikattu. Siinäpä se. Desuconiin on tarkoitus tehdä ainakin Sid Suikodenista, Sheena Tales of Symphoniasta ja Bodie Dance Central 3sesta.

05. Millä tavoin valitset cossihahmosi?
Ihana hahmo! Ihana puku! Vitsi sä näytät ihan tolta X hahmolta, jos teet sen niin mä olen sulle toi Y! Ensisijaisesti siis rakastun hahmoon ja mikäli yhtään sovin täksi, haluan todennäköisesti tehdä tästä cossin. Saattaa myös olla, että rakastun totaalisesti johonkin pukuun vaikka hahmossa ei ole mitään ihmeellistä. Harvoin kuitenkaan olen cossannut hahmoja, joista en lainkaan pidä. Tykkään myös cossata kaverien kanssa eli mikäli joku haluaa minut johonkin tiettyyn cossiin, yleensä suostun, jos mitenkään uskon pystyväni hahmon uskottovasti toteuttamaan. Joskus teen cosseja myös ihan vain materiaali syistä. Tarvitsen cossin viikon päästä olevaan tapahtumaan, raidaan kaappini ja väännän jotain jännää kasaan ^^;

06. Mikä oli ensimmäisen conisi?
Anime-finncon 2006 Helsingissä. Eeppistäkin eeppisempi coni jonne yritin saada ensimmäisen cossini tehtyä eli Sanin, mutta se feilasi jo aika rankasti, jopa meikäläisen standardeilla ^^;

07. Miten löysit cosplayn?
Vuoden 2001 kesällä mailailimme uuden kaverini kanssa ahkeraan tahtiin. Hän tiesi, että pidin Final Fantasy 8sta ja erään mailin yhteydessä oli "ihmis"versio pelin päähenkilöstä Squalista. Seitsemän vuotta meni puhuessa "sitten kun olen tarpeeksi hyvä" teen sen Odessan ja kissanaisen ja tuon ja tämän, ennen kuin ensikertaa näin cossaajia livenä ja lopulta sain ensimmäisen asuni tehtyä :)

08. Tykkäätkö cossata "in character" ?
Ainoastaan kuvia varten. Lavi tosin tuo minussa aina jonkun ihme pikkupervon esiin ja kaikilta halin kysyjiltä kysyn takaisin haluatko pusun kanssa... mutta yleensä en. Conit ovat minulle irroittelua varten - heitän kaikki estot nurkkaan ja annan ilmassa sykkivän energian viedä minut mukanaan.

YLEISTÄ
(x) Teen itse pukuni
( ) Teetätän pukuni
( ) Äiti tekee pukuni
( ) Kaverini tekee pukuni.
(x) Kaveri auttaa puvun tekemisessä, mutta muuten teen itse (yleensä proppien, maalausten ja esim. nappien ompelun kanssa. Tai jos oma aikanai loppuu kesken ^^;)
(x) Ostan joitain osia kirpputorilta/kaupasta (Noin joka seitsemäs asuni on kokonaan kirpputoreilta/kaupoista ostettu ja sitten modattu kasaan)
(x) Ostan peruukkini ebaysta/amazonista tms.
(x) Ostan peruukkini punanaamiosta/pilailupuodista tms. (vain jos tulee cossi lyhyellä varoitusajalla)
( ) Olen ammatiltani pukuompelija
( ) Tykkään ompelusta
( ) Tykkään tehdä proppeja
( ) Teetätän propit
( ) Iskä tekee propit
(x) Kaveri tekee propit
( ) Teen itse proppini
(x) Osaan muokata peruukkeja (hyvin vähän)
(x) Käytän omia hiuksia cosseissa
(x) Minulla menee paljon rahaa cossaamiseen
(x) Kiertelen säännöllisesti kirppareita josko löytäisin jotain cosseihin
(x) Tykkään osallistua ryhmäcosseihin
( ) Tykkään nauraa fail-cossaajille
( ) Olen omasta mielestäni parhain cossaaja
(x) En kuuntele muiden mielipiteitä (tai ainakaan usko niitä - neuvoja vielä vähemmän)
( ) ...sillä olen aina oikeassa
(x) Minun tekniikkani ovat ainoat oikeat (minulle siis)
( ) ...muut ovat fail
( ) En voi tulla coniin fail-cossiasussa
( ) ...jätän mieluummin cossaamatta
( ) Läskit ei saisi harrastaa cosplayta!
( ) Mitä laihempi sitä parempi
(x) Olen laihduttanut cossia varten (joskus vielä julkaisen "10 päivän conidieettini"-blogitekstini niin näette kuinka hyvin olen siinä onnistunut ;)
( ) Tykkään huomautella viattomille ohikulkijoille heidän pukunsa huonoudesta
( ) ...ja antaa vinkkejä ja kritiikkiä vaikka sitä ei ole minulta edes pyydetty
( ) Cossaan vain sellaisia hahmoja joilla on mahdollisimman monimutkainen ja vaikea puku
( ) En cossaa missään nimessä massasarjoista!
( ) Ne jotka cossaa massasarjoista tai liian yksinkertaista hahmoja ovat fail-cossaajia
( ) Kuljen nenä pystyssä conissa
( ) En voi edes jutella fail-cossaajien kanssa
( ) ...ettei minua vain leimattaisi failiksi
(x) Kaverinikin ovat hyviä cossaajia (osa suomalaista parhaimmistoa!)
( ) ...mutta minä olen parempi
(x) Photoshoppaan cossikuviani rankalla kädellä ennen nettiin laittoa (en itse enkä kovin rankasti, mutta photoshoppaan kuitenkin)
( ) Mitä kalliimpi metrihinta kankaalla niin sitä laadukkaampaa se on eli parempaa cossiin
(x) Käytän lähes kaikki rahani cosplayihin
(x) ...joten ei ole paljoa rahaa ostaa ruokaa joka on hyvä juttu cossien kannalta
( ) Aloitan mahdollisimman aikaisin tekemään pukua

CONIT
(x) Minusta on kiva tutustua uusiin ihmisiin coneissa
(x) ...olen saanutkin paljon tuttuja coneista (ja ystäviä)
( ) Olen välillä vähän ujo tullakseni puhumaan kenellekään
( ) Porukassa olen puheliaampi
( ) Rasittaa jos myyntipöydillä on kauhea ryysis
( ) Ostelen paljon tavaraa coneista
( ) Olen käynyt laulamassa karaokea conissa
(x) Olen osallistunut cossikisaan (Kuplii, lol)
(x) ...ja päässyt palkintosijoille (Vain koska olen strategisti)
( ) Olen osallistunut paneeliin
( ) Olen aloittanut jonkun jutun johon olen saanut paljon ihmisiä mukaan, esim. letka tms.
(x) Coniruokavalioni on yleensä tosi epäterveellinen (mikä ruoka?)
(x) ...hesemättöä, karkkia, limsaa, pockyja yms.
(x) On kiva jos minusta tullaan ottamaan kuvia
(XXXXXX) Tykkään käydä napsimassa muista kuvia
( ) Olen coneissa yleensä yksin enimmäkseen
( ) ...kun minulla ei ole muita samanhenkisiä kavereita
(x) Olen coneissa yleensä n. 2-6 ihmisen porukassa
( ) Olen coneissa aina isommassa porukassa

Että sellaista :)

2 kommenttia:

  1. Kiinostavaa oli lukea! :'D Kiitos tästä!
    Olet kyl tehnyt melkoisen läjän cosseja, I am surprised! Ja hienoa työnjälkeä näyttää olevan!

    VastaaPoista
  2. Kuvissa puku kun puku näyttää hienolta, jos osaa vaan valita poseerauksensa ;) Mutta kiitos! Mä kun olen sen verran laiska ja lyhytjänteinen ihminen niin on pakko panostaa laadun sijasta määrään :D

    VastaaPoista